...

oändlighet är ett begrepp som är en människas hjärna aldrig riktigt kan förstå. nu tänker du: nu skojar du Jay! men det gör jag inte. bara för att du vet vad oändlighet ÄR betyder inte det att du FÖRSTÅR det... jag är väldigt fascinerad av cosmology, och physics och science och allt det där, jag är nördig så. einsteins relativitetsteorier, supersträngteorier, kvantfysik... u name it - i like it... jag ÄLSKAR att INTE VETA saker, och ännu mer älskar jag att LÄRA MIG saker...
men oändlighet är häftigt iaf, då man inte riktigt kan greppa det... det enda sättet vi kan hantera det nu är ju matematiskt... har ni hört talas om Hilbert's Hotel? nej? låt mig förklara...
tänk dig ett oändligt stort hotell. du kommer dit och går fram till receptionen och ber om att få ett rum. herrn i receptionen säger "tyvärr så är vi fullbokade, alla rum är upptagna"
okej, säger du och börjar bege dig mot ett annat hotell.
vänta lite säger receptionisten.. jag har en lösning.. om jag tar personen i rum 1, och flyttar till rum 2... och personen i rum 2 flyttar till rum 3, och personen i rum 3 flyttar till rum 4 osv (i oändlighet)... så kommer rum 1 att stå ledigt.
du återkommer ett par veckor senare med din familj som är OÄNDLIGT stor. du går in på hotellet och vill checka in, men tjejen i receptionen säger att att alla rum tyvärr är fullbokade.
okej säger du, och ni vänder på klacken för att leta upp ett annat hotell.
vänta lite säger receptionisten.. jag har en lösning.. om jag tar personen i rum nummer 1, och flyttar till rum nummer 2, nummer 2 till rum nummer 4, nummer 3 till rum nummer 6, nummer 4 till nummer 8.. du när alla rum med JÄMNA nummer upptagna, och oändlig många ojämna rum står tomma..
oändlighet är häftigt helt enkelt.. hotellet är alltid fullt, men kan ändå ta emot oändligt många nya gäster... sug på den du!
/Jason Jay

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0